Musik genom åren

Jag håller på med en fantastiskt rolig grej som frun tipsade mig om. Jag gör en playlist från 13-30 år. Dvs musik jag lyssnat mycket på under respektive år. Min lista kommer här:

13 år Guns n' Roses - You could be mine
Fortfarande inne på "hårdrocken" á la sent 80-tal. Har i alla fall gått ifrån snedsteg som Bryan Adams och dyl.

14 år Nirvana - Lounge Act
Blir ganska sent grungare och detta håller i sig i några år. Avstampet är i alla fall Nirvana och detta är numera min favoritlåt från en fortfarande jävligt bra platta.

15 år Pearl Jam - Alive
Går över till de lite mer traditionellt rockiga grungarna Pearl Jam, jag släpper dem inte riktigt på ca 5 år skulle jag tro. Får fortfarande någonting vått i ögonvrån när jag hör Alive eller Black.

16 år The Verve - Bittersweet Symphony
Ett band som är på de flestas läppar detta år. Och en av de bästa musikvideos som någonsin gjorts.

17 år Oasis - Stand by me
Oasis har kommit och gått genom åren för mig. Haft extrema Oasis-perioder för att sen inte lyssna på dem på två år och sen är det in i Oasis-djungeln igen.

18 år NOFX - Liza and Louise
Kommer sig mest av att jag spelade i band och denna låt var en av de låtar vi spelade allra mest. Lärde mig gilla NOFX helt enkelt.

19 år U2 - One
8 år för sent (om det någonsin blir försent) upptäcker jag Achtung Baby och framför allt One som är en otroligt vacker låt som numera förstörts av den otroligt jobbiga versionen med Mary J. Blige.

20 år R.E.M - Daysleeper
Ännu ett band som jag lyssnar på i perioder. Just denna låt lyssnade jag mycket på mitt första år hemifrån.

21 år Reamonn - Supergirl
Inte så mycket för att det är en fantastisk låt som att min rumskamrat i Halmstad tamigfan alltid lyssnade på låten. Gillar den dock. Mysig helt enkelt.

22 år The Strokes - Last nite
Flyttar till egen lägenhet i Halmstad, får bredband för första gången i mitt liv och tillgång till Knubbes musikarkiv via FTP. Satan vad det laddades ner musik. The Strokes står ut i mängden.

23 år Kings of Leon - Red morning light
Ännu ett fynd i knubbes musikarkiv. Favoritversionen var egentligen California Waiting men den versionen jag hittade via knubbe står inte att finna numera.

24 år Franz Ferdinand - Take me out
Fortfarande en av världens bästa låtar enligt min mening.

25 år The Hives - Walk idiot Walk
Garagerockens år i mitt liv. Innan jag blev blödig.

26 år Ryan Adams - La Cienega just smiled
Ett år fyllt av hjärta och smärta i musikväg. Till denna låt kommer Hallelujah med Jeff Buckey och mycket annat blödigt. Var det en ensam man med gitarr så gillade jag det egentligen.

27 år Håkan Hellström - Nu kan du få mig så lätt
Jag går med Sofie på Håkan Hellström på Gröna Lund. Jag har aldrig gillat Håkan men med armarna kring min framtida fru gungar jag med i Nu kan du få mig så lätt som är avslutningslåten och är därefter helt såld.

28 år Elvis - American Trilogy
Sitter på vägen hem från Sundsvall ensam och lyssnar på den Elvis i ca 20 mil. 10 av milen går American Trilogy på repeat. Tung bilresa.

29 år Josh Ritter - Golden age of Radio
Genom Sofie stiftar jag även bekantskap med Josh Ritter. Lite lyckligare än tidigare singer/songwriters och framför allt en fantastisk röst.

30 år Bob Dylan - Forever Young
Som om gud önskar skämta lite med mig är detta den första låten som kommer när jag sätter på Spotify på min 30-års dag. Efter det kan jag inte släppa den. Det har dock bara gått en månad.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0