Strövtåg i hembygden

Är hemmapappa idag. Algot ligger och sover i mammas och pappas säng och Sofie är på begravning. Alltid när det är begravning tänker jag på min morfar. Jag brukade bila med mormor och morfar till vårt landställe Torpet som låg i Värmland. Alltid när vi åkte förbi Fröding-stenen så reciterade morfar Strövtåg i Hembygden av just Fröding. Som en liten hyllning tänkte jag att det kunde vara passande med just versen som står på stenen.

Och här är dungen, där göken gol,
små tösor sprungo här
med bara fötter och trasig kjol
att plocka dungens bär,
och här var det skugga och här var sol
och här var det gott om nattviol,
den dungen är mig kär,
min barndom susar där.

Han var duktig den där Fröding. Han kunde han. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0