Historia såklart

I veckan  kommer en av mina favoritfilmer på TV, nämligen Kingdom of Heaven. Jag älskar alla sorters historiska filmer (nåja) och riddarfilmer. Jag läser väldigt mycket historiska romaner och typ äventyrsböcker och då är det härligt att se sådana filmer så att det man läst om blir verkligare på nåt sätt. Av den anledningen ser jag verkligen fram emot en ny serie som går på BBC i England just nu. De har gjort en TV-serie av Svärdet och Spiran. En härligt maffig bok som handlar om byggandet av en katedral på 1100-talet i England. Mycket maktspel, ränksmiderier och som grädde på moset så utspelar det sig under en väldigt intressant tid i Englands historia. Jag längtar verkligen tills den kommer till svensk TV.

För övrigt så sög Arn-filmerna skit. Inte så mycket för att de var annorlunda än böckerna, för det är ju filmerna alltid, utan för att de ändrade och tog bort så konstiga scener och moment som var viktiga för historien.

               


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0